Trek Stache 5 29+  / Co nedáš, to neukecáš

Trek Stache je mezi horskými koly ohroženým druhem. Myšlenka devětadvacet plus, tedy širokých devětadvacetipalcových ráfků opásaných mohutnými pneumatikami, se mezi velkými výrobci napříč mountainbikovým světem příliš dobře neuchytila. Někteří dali přednost nápadům jiným, jiní tuto myšlenku odepsali, aniž by jí vůbec dali šanci. Trek se jako jeden z mála touto nepříliš prošlapanou cestou vydal a nyní za svou odvahu sklízí sladké plody úspěchu.


Když jsme se s tímto kolem v redakci potkali poprvé, rozpoutala se prudká rozmíška o to, kdo za jeho řídítka usedne. Stache je zkrátka a dobře kolem, které si chce vyzkoušet každý. Rychlost byla v tomto případě rozhodující. Kdo zaváhá, nebere. Obout tretry, zapnout přilbu, popadnout kolo a hurá do lesa. Omlouvám se, moji milí kolegové, tentokrát je to na mě. Tuhle příležitost jsem si přece nemohl nechat jen tak ujít.

Pro koho je určen?

Trek Stache je natolik zajímavý, že může oslovit v podstatě kohokoliv. Od maratonce přes enduro jezdce až po sjezdaře, každý si na něm najde to, co je jeho vyznání nejbližší. Může posloužit jako jediné kolo ve vaší garáži stejně dobře jako druhé či třetí v pořadí. Stokrát můžete slyšet všechny výhody, které plusový rozměr pneumatik přináší, když však dojde na lámání chleba, tohle kolo buď chcete, anebo ne. Dokud se sami nesvezete, nemůžete si být ničím jistí.

Sám výrobce kolo předurčuje pro použití v náročném terénu a přičítá mu stejné vlastnosti, jako mají dnešní celoodpružené trailbiky. Ano, přestože hovoříme o modelu s pevnou karbonovou vidlicí, ve spojení s mohutnými pneumatikami si v terénu můžete dovolit opravdu ledacos. O jednoduchosti provedení a minimálních servisních nárocích už ani nemluvě. Stache je svého druhu jedinečným trailbikem, a přesně tak je k němu třeba také přistupovat.

Z čeho je vyroben?

Pokud jste toho názoru, že hliníkové rámy dnes již nemají co nabídnout, tohle kolo vás rychle vyvede z omylu. Stache je vyroben z prémiové hliníkové slitiny, která je tuhá, odolná a lehká zároveň, a jeho zpracování je ve všech ohledech naprosto příkladné. Rám je doslova prošpikován moderními prvky všeho druhu, ať už hovoříme o kuželovité hlavové partii, lisovaných středových ložiscích, vnitřním vedení řadícího bovdenu a ovládání teleskopické sedlovky, či o přední a zadní pevné ose standardu Boost o šíři sto deset, respektive sto čtyřicet osm milimetrů.

Jistou zvláštností je pravá řetězová vzpěra rámu, jež není usazená vedle převodníku, jak bývá obvykle zvykem, ale přímo nad ním. Výrobce tím získal více prostoru pro zadní kolo a mohl ho přimknout tak blízko k přednímu trojúhelníku, jak jen je to možné. Navzdory širokým ráfkům a rozměrným plášťům činí délka řetězových vzpěr pouhopouhých čtyři sta dvacet milimetrů. A nutno podotknout, že právě tato míra je základním stavebním kamenem celé rámové geometrie.

U stroje tohoto zařazení nepřekvapí posuvné zadní patky, které umožní přizpůsobit geometrii na míru různým rozměrům zapletených kol. Kromě devětadvacetipalcových kol s plášti plusových rozměrů můžete použít také sedmadvacítky se stejným typem obutí, případně běžné devětadvacítky. Posuvné patky také zajistí odpovídající napnutí řetězu v případě, že se rozhodnete pro jízdu s jedním jediným převodem. Součástí zadních patek je také úchyt pro přímou montáž třmenu kotoučové brzdy.

Komponenty vyčnívající z řady

Zmínku o osazení nemůžeme začít nikde jinde nežli u pevné karbonové vidlice Bontrager, jež tvoří s rámem jeden funkční, ale také designový celek. Samozřejmostí je zde pevná patnáctimilimetrová osa, zajímavostí pak nenápadné vedení brzdového bovdenu, jakož i praktická ochrana patek. Po rámu a vidlici musíme zmínit také zapletená kola. Ta sestávají z hliníkových nábojů a padesát milimetrů širokých ráfků Sun Ringlé Mulefüt. Sestavu doplňují tři palce široké pláště Bontrager Chupacabra s možností bezdušového provozu. Pohonnou soustavu tvoří sada Shimano Deore s deseti rychlostmi a kliky Race Face Aeffect s jediným, napřímo přichyceným převodníkem.

Jak si vede v terénu?

V sedle: Ačkoliv u podobně střižených strojů obvykle poptáváme širší řídítka a kratší představec, v tomto případě nám kolo padlo do ruky takzvaně na první dobrou. Sedm set dvacet milimetrů široká řídítka a devadesát milimetrů dlouhý představec jsou ve spojení s poměrně dlouhým rámem více než dostatečným kalibrem dokonce i pro ty cyklisty, kteří se vyzáblým vrchařům podobají jen velmi vzdáleně. Jízdní pozice není ani příliš natažená ani příliš vzpřímená, na dlouhých trasách poskytuje pohodlí, v technických úsecích jezdci dodává na jistotě.

Nastavení: Velice důležitý je také správný tlak v pláštích, neboť právě on je pro jízdní vlastnosti tohoto kola do jisté míry určující. Mohutné pneumatiky dovolí použít velmi nízké tlaky a výrazně tím napomoci přilnavosti v zatáčkách a nejen v nich. Univerzální rada zde neexistuje, experimentům se meze nekladou. Foukejte, foukejte, a palcům, těm na žádný pád nevěřte. Použití přesného manometru považujte za povinnost.

Při šlapání: Očekávat zrychlení jako od běžné devětadvacítky by bylo v tomto případě nespravedlivé. Sportovní švih kolu rozhodně nechybí, nastoupit si za zatáčkou není vůbec žádný problém, odezva na šlapání je však spíše vlažnější. Široké pláště zvládnou pohltit malé i středně velké nerovnosti a jízda samotná je díky nim až neskutečně pohodlná. Na odpruženou vidlici či snad celoodpružený rám si za řídítky tohoto kola ani nevzpomenete. Průchodnost terénem je jedním slovem oslňující. Nástrahy, před nimiž byste dříve slézali z kola, nyní zvládnete zdolat jako by se nechumelilo. S trochou nadsázky řečeno, velká kola se ochotně převalí přes jakoukoliv překážku, která se vám připlete do cesty.

Ve výjezdech: Na zpevněných cestách je valivý odpor plášťů přece jen znát, jízda do kopce je proto spíše rozvážná. Pokud máte dobrou kondici, soupeřů s užším obutím se sice udržíte, ale bude vás to stát o trochu více sil. Kouzlo tohoto kola ale tkví v něčem úplně jiném. V technicky náročných výšlapech plných kamenů a kořenů si kolo počíná s naprostou samozřejmostí. Zásluhou širokých plášťů máte vždy tolik přilnavosti, kolik můžete potřebovat, a snadno se tak dostanete do míst, která vám dříve zůstávala zapovězená. Spojení olbřímí trakce a velkých devětadvacetipalcových kol znamená, že se jen tak před něčím nezastavíte. Co nevyjedete, je jen vaše chyba. Co nedáte, to neukecáte.

Ovládání a zatáčky: Navzdory rozměru použitých plášťů se ovladatelnost kola od jiných devětadvacetipalcových trailbiků příliš neliší. Dokud se sami nesvezete, neuvěříte, že i takové kolo může být v terénu mrštné a obratné. Zásluhu na tom mají především krátké řetězové vzpěry asymetrické konstrukce, které dovolily přimknout zadní kolo co možná nejblíže k sedlové trubce. Připočtete-li pohotové řízení dané poměrně strmým hlavovým úhlem, přirozenou stabilitu devětadvacetipalcových kol a nekonečnou přilnavost plášťů plusového rozměru, získáte jízdní vlastnosti, které vás nutí vrhat se do zatáček znovu a znovu. Jízdu klopenými zatáčkami si budete užívat jako nikdy předtím a budete v nich rychlejší než kdokoliv jiný na trati. Na jediný problém jsme narazili v sérii rychlých po sobě jdoucích zatáček, jejichž čisté projetí už přece jen vyžaduje jistou dávku jezdeckých zkušeností.

Ve sjezdech: Stache se cítí nejlépe na hladších stezkách, na kterých dovede naplno využít všech svých předností. Na holičkách vás nenechá ani v terénu nepoměrně ostřejším, zde je však nutné přizpůsobit rychlost a pečlivě volit stopu. Rychle po sobě jdoucí nerovnosti jeho naturelu příliš nesvědčí. Ačkoliv mohutné pláště dokáží utlumit mnohé, deficit odpružené vidlice jednoduše zakrýt nemohou. Přesto anebo možná právě proto je jízda tak zábavná. S vědomím, že co nesjedete, dokážete bez větších problémů vyjet, získává trailové ježdění nové, zcela netušené obrysy.

Poznámky a tipy

S výbavou kola jsme byli velmi spokojení. Jedinou podstatnou výtku tak máme směrem ke kotoučovým brzdám, jejichž projev nás v náročném terénu příliš nepřesvědčil. Základní model brzd kolu zkrátka nesluší, a co se výkonu týče, zdaleka neodpovídá našim představám. V delších stoupáních bychom také ocenili o něco širší rozsah převodů, což lze jednoduše řešit výměnou kazety či přidáním rozšiřujícího pastorku. A věřte nebo ne, v některých sjezdech nám pak vyloženě scházela teleskopická sedlovka, kterou bychom tímto všem zájemcům o toto kolo doporučili ke zvážení.

Závěrečný verdikt

Trek Stache je mimořádně zajímavým kolem, které umí nabídnout to, co jiná kola nemohou. Moderní hliníkový rám opatřený dokonale padnoucí geometrií, jedinečné jízdní vlastnosti dané kombinací širokých ráfků a plášťů rozměru dvacet devět plus, a jako bonus atraktivní vzezření, za kterým se otočí snad úplně každý. Může se vám zamlouvat a stejně dobře vám může připadat naprosto zbytečný. Nesuďte, dokud se sami nesvezete. Jsme pevně přesvědčení, že ani vy neodejdete zklamaní.