Pirelli Scorpion H & M / Trailové obutí s odérem spáleného benzínu

Když se řekne Pirelli, benzínovým nadšencům se okamžitě vyjeví nápadně žluté logo a v nose zaštípá vůně spálených pneumatik. Italský výrobce, který již několik desítek let obouvá ta nejrychlejší vozidla světa, má co říct nejen pravověrným petrolheadům, ale také nám, nadšeným cyklistům bez rozdílu vyznání. Po silničních cyklistech, kteří si pirellky mohli vyzkoušet již minulou sezonu, se nyní konečně dostalo také na nás - bikery tělem i duší. 


Jak to kdysi začalo

Když se řekne Pirelli, vybaví se mi doba, kdy jsme před televizními obrazovkami hltali formulové mistrovství světa. Psala se raná devadesátá léta, formule byla opravdu formulí, a tabáková reklama byla úplně, ale úplně všude. Doba, kdy piloti odpalovali červená máčka ještě v boxové uličce, doba, kdy se na pódiu šampaňské nesrkalo, ale chlemtalo mocnými doušky přímo z láhve. Že to nebyla uondaná sedmička bohemky, ale dvoulitrová lampa Dom Pérignon, to si snad ani nemusíme vysvětlovat. Na jedné trati se potkávali Alain Prost a Ayrton Senna s mladými puškami Michaelem Schumacherem či létajícím Finem Mikou Häkkinenem. Součástí tohohle adrenalinového kolotoče byly také pneumatiky Pirelli. Logo italského výrobce, které bývalo spolu s vavřínovými listy vyšité na kšiltovkách nejlepších z nejlepších, uměl nakreslit každý snad i poslepu.

Společnost Pirelli byla založena v sedmdesátých letech devatenáctého století v lombardském městě Miláně. V průběhu let ze z kdysi nevelké manufaktury stala silná nadnárodní korporace, která platí za jednoho z pěti největších a nejsilnějších výrobců pneumatik na světě. Od dob zakladatele Giovanni Battisty Pirelliho se mnohé změnilo. Pirelli se dnes stále častěji pouští do dříve neprobádaných vod, a kromě výroby pneumatik se intenzivně věnuje také designu, umění nebo charitě. Jen tak mezi námi - poslední pirelliho kalendář, tradičně doslova nacpaný vnadnými modelkami, ten už jste viděli? Když je řeč o neprobádaných vodách, zmínit musíme právě cyklistiku, do které se italský výrobce vrhl rovnou po hlavě. Nejprve s řadou plášťů určených pro elektrokola, později s ucelenou nabídkou pro silniční a nově také terénní cyklisty.

Pirellky teoreticky

Nabídka plášťů Pirelli zatím není bůhvíjak široká. Konkrétně hovoříme o jedné jediné řadě, která zahrnuje čtyři modely s různým vzorkem, gumovou směsí a projevem tlumení. Na boku každého z nich najdete označení Scorpion doplněné barevným písmenem, které určuje, do jakého prostředí je ten který plášť vhodný. V tomto ohledu si nelze nevšimnou další paralely s formulovými závody, kde se právě pomoci barvy rozlišuje obutí do sucha, mokra a takzvaného přechodného období. Čtyři gumy, stejné jméno, pár písmenek k tomu. Pokud si teď říkáte, že v tomhle se snad ani nejde ztratit, dovolím si upozornit, že je to přece jen o trochu složitější.

Jak to tedy s těmi písmeny je? Písmeno H označuje plášť vhodný na tvrdý uježděný povrch, zakroucené S naopak odkazuje k podkladu měkkému a méně stabilnímu. Provedení nadepsané písmenem M balancuje přesně mezi, v roli jakéhosi bikového všeuměla, který zastane od každého něco. Posledním do party je model R, který má nejblíže k výše zmíněnému emku, ale na rozdíl od něj je určený výhradně pro použití na zadním kole. Obecně přitom platí, že pláště na rychlý povrch mají vzorek nižší a více uzavřený, obutí do měkka má naopak dezén výraznější a rozestupy mezi jednotlivými figurami velkorysejší. Aby toho spáleného benzínu nebylo málo, výška a rozvržení vzorku je pro změnu inspirováno světem motokrosu, kde pláště Scorpion MX patří mezi dlouhodobě nejoblíbenější.

Nové pirellky byly navrženy pro optimální tvar na moderních širokých ráfcích, samozřejmostí je možnost bezdušového provozu včetně dnes velmi oblíbených ráfkových vložek. Vybírat můžete ze dvou nejrozšířenějších průměrů, vždy v několika různých šířkách od 2.2 přes 2.4 až po 2.6 palce. Ve většině případů můžete dále volit mezi základní a odlehčenou verzí. Zatímco užší a odlehčené verze plášťů se mohou pochlubit bočnicí s pružným opletem, nízkou hmotností a hustotou až sto dvacet vláken na čtvereční palec, širší pláště mají oplet tužší s poloviční hustotou vláken, to vše pro lepší stabilitu při použití nízkých tlaků. Nezapomnělo se ani na systém ochrany proti proražení a proříznutí, opět ve dvou různých provedeních pro lehčí pláště na straně jedné a širší, respektive odolnější pláště na straně druhé.

Kromě výšky a rozvržení vzorku se jednotlivé pláště liší především vlastnostmi použité gumové směsi. Zatímco jiní výrobci u svých plášťů spoléhají na kombinaci různých směsí, jež mají docílit kýžených jízdních vlastností, Pirelli vsadilo vše na jednu kartu. Tam, kde ostatní usilovně hledají pomyslný zlatý řez, tam si italský výrobce vystačí s jednoduchou, nebo lépe řečeno jednodruhovou směsí Smart Grip Compound. Nejlepší pizza je přece taky Margherita, no ne? Výhodou tohoto přístupu je, že se plášť sjíždí rovnoměrně a klíčové jízdní vlastnosti si uchovává o poznání déle. Jeho projev se navíc s najetými kilometry téměř nemění, tedy vyjma toho, že se vzorek samozřejmě s časem trochu ojede. Po opotřebení svrchní části běhounu tak již nemusíte řešit, že vaše obutí nemá ty vlastnosti, pro které jste si jej pořizovali, jak tomu u vícesměsných plášťů často bývá.

Pirellky prakticky

Když jsem vybíral obutí na nové kolo, pirellky pro mě byly jasnou volbou. Ačkoliv mé nadšení do motorsportu s nástupem puberty docela vychladlo, možnost sáhnout po stejném obutí, které na svých monopostech vozili hrdinové mých klukovských let, to je zkrátka něco! Abych tomu všemu dodal na autenticitě, na chvíli jsem dokonce zvažoval, že bych na řetězové vzpěry svého kola vrátil onen plastový proužek z kelímku od jogurtu, který nám klukům ze sídliště zajišťoval obdivné pohledy všech holek z širokého okolí. Tak dost, teď zase chvilku vážně!

Protože na mém kole byly z výroby pláště až příliš dosjezdova, hledal jsem něco všestrannějšího, něco, co by mě na běžných vyjížďkách nestálo tolik zbytečných sil. Přece jen nesedlám žádnou sjezdovou mrchu, ale poměrně univerzální trailbike, který krom ostré střelby po stezkách a trailech dobře zvládá i svižné maratonské tempo. Cílem bylo zvolit takové pláště, které by dokázaly nabídnout velkorysý objem, zvýšenou odolnost, to vše ruku v ruce s rychlejším vzorkem a odpovídající gumovou směsí. Konstrukce uzpůsobená pro široké ráfky jednoznačně výhodou, stejně tak tužší bočnice, které by umožnily použití rozumných tlaků i přes rozhodně ne zanedbatelnou hmotnost jezdce.

Jak jste správě pochopili, volba padla právě na Pirelli, konkrétně na Scorpion M na kolo přední a Scorpion H na kolo zadní. Když jsem pláště poprvé dostal do ruky, musím přiznat, že jsem byl trochu zaskočený. Nečekal jsem sice žádné drapáky, ale zadní semi-slick se vzorkem tak nízkým, že by jej z fleku uživil i Nino Schurter, jsem přece jen chvíli vstřebával. Něco agresivnější jsem po pravdě řečeno čekal i od předního emka. Až usazení na ráfek prozradilo, jak to celé ve skutečnosti je. Na ráfcích s třicetimilimetrovým vnitřním profilem činí šířka pláště celých dvaašedesát milimetrů, to vše při deklarovaném rozměru dva celé a čtyři desetiny palce. Úctyhodné šíři a zesílené konstrukci odpovídá také hmotnost, která v případě zadního pláště činí kulatých osm set gramů, v případě pláště předního pak o dalších šedesát gramů více. To přibližně odpovídá údajům, které uvádí sám výrobce a v konkurenci obdobných plášťů jde o cifry vcelku příjemné.

Když už je řeč o usazení na ráfek, patky plášťů jsou poměrně těsné, vše tak vyžaduje o trochu více síly. Doporučení zní nepoužívat montpáky a zkusit to nejprve na vlastní pěst. Oblíbené montpáky od parktoolu můžeme zlomit kdykoliv později. K nafouknutí pak postačí běžná dílenská pumpa, dost možná i větší cestovní hustilka. Bez těsnícího roztoku v tomto případě neuspějete, bez něj pláště drží tlak sotva pět minut. Tmelu použijte raději o trochu víc, klidně sto dvacet mililitrů, a na čas si dejte také s utěsněním. Krátkou zkušební projížďkou rozhodně nic nezkazíte.

Vzorek obou plášťů na první pohled velmi podobný. Bližší prozkoumání ovšem odhalí, že zadní plášť, v našem případě rychlejší Scorpion H, má ve středu běhounu několik pravidelně se opakujících výstupků navíc. Díky těmto výstupkům a celkově nižší výšce vzorku je valivý odpor tohoto pláště opravdu mimořádně nízký. Daní za rychlost jsou v tomto případě horší brzdné vlastnosti, plášť se zkrátka dříve utrhne a jde snáze do smyku. Přední Scorpion M má vzorek nepatrně skromnější, zato vyšší a více otevřený, což usnadňuje vedení směru jak na tvrdém, tak mírně rozměklém povrchu.

Ačkoliv se stále bavíme o pláštích s jednodruhovou směsí, výrobce slibuje skvělou přilnavost na suchu i na mokru. Ano, pokud je řeč o tvrdém uježděném povrchu, můžu tato slova jen potvrdit. Za sucha si nemusíte odpírat skoro nic, a to ani drsnější traily vedoucí po kamenech a kořenech. Díky tomu, že výrobce počítal s použitím na širokých ráfcích, si plášť zachovává příkladně kulatý profil a je tak velmi dobře čitelný a předvídatelný. Toho lze naplno využít v méně příhodných podmínkách, kde už záleží pouze na tom, jak dokonale jste se svým obutím srostlí. Dokud je podklad pevný, i na mokru si toho můžete dovolit překvapivě hodně. Definitivní stopku vystaví až mokré kořeny či první hlubší bláto, což je vzhledem k výšce vzorku a použité gumové směsi vcelku pochopitelné.

Jako velmi dobrá se ukázala být také odolnost. Ačkoliv Pirelli nepoužívá žádnou sofistikovanou ochranu bočnic, několik set testovacích kilometrů na pláštích nezanechalo téměř žádnou stopu. Tajemství tkví v použitém materiálu, který má nižší hustotu vláken, tím pádem vyšší podíl samotné gumy, a tudíž vyšší odolnost. Ochrana možná není tak výrazná jako u jiných výrobců, vzhledem k předpokládanému využití ovšem naprosto dostačující. Bezmála třístovka kilometrů zanechala na běhounu jen minimální známky opotřebení, to vše bez jakékoliv změny jízdních vlastností.

Čerstvý vítr z Apenin

Jak se ukázalo, nemusíte být zrovna fanatický fanoušek motorsportu, aby se vám nové pirellky trefily do vkusu. Z nabídky italského výrobce si vybere každý, ať už jsou jeho ambice jakékoliv. Hledáte rychlé, pohodlné a odolné pláště pro svůj trailbike? Ačkoliv mnou zvolená kombinace nepatří k nejagresivnějším a jako taková se ani náznakem neblíží představě neprůstřelného enduro obutí, svou všestranností má šanci zaujmout všechny ty, kteří krom řádění v terénu tu a tam rádi přepnou do maratonského režimu. Pokud se ptáte, zda Pirelli přináší něco zásadně nového, odpověď zní ne, nepřináší. To ovšem ani zdaleka neznamená, že by nám bikerům nemělo co nabídnout. V mnoha ohledech zaplňuje volná místa na trhu a svým přístupem navrací do hry něco, nač mnozí jiní výrobci dávno zapomněli. Jednoduchost, tak zní ono zaklínadlo.


Foto: Štěpán Hájíček / Bikeandride.cz