Lapierre Overvolt AM 700i / Když enduro, tak právě tohle

16.11.2018

Pokud bychom měli zmínit hlavní trend současné cyklistiky, hravě bychom si vystačili s jedním jediným slovem. Enduro se jako jedna z nejmladších bikových disciplín těší mimořádné oblibě jezdců všech věkových kategorií. Za pomoci vlastních sil vystoupáte na ten nejvyšší kopec v okolí, abyste v následném sjezdu nechali i ty poslední zbytky sil, co vám v těle ještě zbyly. Přes kořeny a kameny tím nejnáročnějším terénem. Jen vy v neúprosném souboji s časem.


Ačkoliv vás mnozí budou přesvědčovat o tom, že elektrokola se s duchem endura neslučují, reálné zkušenosti prokazují pravý opak. Na elektrokolech dnes můžeme zahlédnout enduro závodníky z nejužší evropské i světové špičky. Elektrokolo je pro ně skvělým tréninkovým nástrojem, díky němuž mohou ty nejnáročnější úseky projet ne jednou, ale hned několikrát za den. Pokud si také libujete v jízdě technickým terénem, buďte si jistí, že i vám mají elektrokola co nabídnout.

S kým máme tu čest?

Abychom zjistili, jak se to s endurem a elektrokoly vlastně má, vypůjčili jsme si jeden z nejlepších celoodpružených strojů současnosti a za jeho řídítky vyrazili do akce. Lapierre Overvolt AM 700i, hlavní aktér dnešního testu, byl odbornou porotou Design and Innovation Award 2018 zařazen mezi sedmičku nejlepších horských elektrokol letošní sezony. I proto jsme s prvním ostrým svezením neotáleli déle, než bylo bezpodmínečně nutné.

Jak se často říká, první dojem uděláte pouze jednou, a francouzský výrobce si je toho setsakra dobře vědom. Overvolt vypadá jednoduše skvěle a jako takový jasně dokazuje, kam až sahají možnosti moderních technologií a výrobních postupů. Do detailu propracovaný hliníkový rám, bezchybně integrovaný pohonný systém, nenápadný design i skvělé jízdní vlastnosti. To jsou hlavní přednosti, se kterými tento sympatický frantík vstupuje do ringu.

Pro koho je určen?

Overvolt je, jak se na elektrokolo kategorie enduro sluší a patří, určený převážně zkušeným riderům, kteří si jízdu v terénu dokáží užít se vším všudy. Jeho hřištěm jsou technické singletraily protkané kořeny a kameny, čím prudší a rychlejší, tím lepší. Pokud hledáte spolehlivého parťáka, který by vám zpříjemnil jízdu do kopce a cestou dolů dovolil naplno vychutnat každičký metr trailu, právě jste kápli na toho pravého.

Co říkají tabulky a čísla?

Sice hliníkový, zato se všemi moderními prvky, které si jen umíte představit. Těmito slovy bychom mohli charakterizovat precizně zpracovaný hliníkový rám vybavený čtyřčepovým systémem odpružení OST+ se zdvihem 150 milimetrů. Samozřejmostí je tapered hlavová partie, vnitřní vedení bovdenů a hadic i pevná zadní osa standardu Boost 148. Zajímavostí je systém výměnných dílců zadních patek, díky kterému Overvolt pojme jak kola sedmadvacetipalcová, tak jejich objemnější alternativu se znaménkem plus.

Středový systém pohonu je u elektrokol kategorie enduro dnes již naprostou nutností. V tomto případě hovoříme o elektromotoru Bosch Performance Line CX s nominálním výkonem 250 wattů a maximálním točivým momentem 75 newtonmetrů. Přestože tento typ motoru nepatří mezi nejkompaktnější, konstruktéři odvedli skvělou práci a do rámu jej vestavěli téměř dokonale. Praktickou maličkosti je přidání technologie Anti Chain Suck, která brání zasekávání a případně i pádu řetězu z převodníku.

O dobře odvedené práci můžeme hovořit také v souvislosti s baterií, která našla své místo přímo uvnitř spodní trubky rámu, odkud ji lze v případě nutnosti kdykoliv snadno vyjmout. Bosch Powertube, jak zní celé označení použité baterie, pracuje s napětím 36 voltů a kapacitou kulatých 500 watthodin. Posledním dílkem elektrické skládačky je uprostřed řídítek umístěný informační displej, díky němuž máte veškeré jízdní údaje kdykoliv doslova na dosah ruky. Před poškozením displej chrání jednoduchý silikonový návlek ne nepodobný tomu, kterým chráníme své chytré mobilní telefony.

Kromě rámu a pohonné jednotky byla nemalá pozornost věnována také výběru jednotlivých komponentů. Co se týče odpružení, volba padla na vzduchový tlumič RockShox Deluxe RT a zdvihem odpovídající vidlici RockShox Pike RC. Kromě tlaku vzduchu je možné v obou případech nastavit také míru odskoku a hodnotu nízkorychlostní komprese. Přesnou změnu převodů zajišťuje jedenáctirychlostní sada SRAM GX, o zpomalení se starají čtyřpístkové kotoučové brzdy SRAM Guide RE. Zapomenout nesmíme ani na zapletená kola Lapierre eAM+ Boost obutá do širokých plášťů Maxxis High Roller vpředu a Maxxis Rekon+ vzadu.

Jak si vede v terénu?

Jak jsme již několikrát zmínili, Overvolt svým pojetím spadá do dnes tolik oblíbené kategorie enduro, a přesně tomu odpovídá také jeho geometrie. Dlouhý reach, dlouhá horní rámová trubka, velmi uvolněný hlavový úhel a na současně poměry nepatrně delší zadní stavba propůjčují kolu jedinečné jízdní vlastnosti, a to zejména ve vysokých a ještě vyšších rychlostech. Bez ohledu na to, jak náročný terén vám právě ubíhá pod koly, Overvolt je ve sjezdech velice klidný a vždy příkladně stabilní. V rychlých zatáčkách pomohou široké pláště, které se k zemi doslova lepí a nedovolí uhnout ani o centimetr stranou. Zadní odpružení účinně pohlcuje nerovnosti, citlivě reaguje na malé i větší překážky bez rozdílu. Zdvihem sice příliš neplýtvá, ale pokud je tomu skutečně zapotřebí, neváhá se rozdat až do posledních milimetrů.

V nízkých rychlostech působí řízení zprvu trochu odtažitě, nejde však o nic, co byste vyzbrojeni krátkým představcem a širokými řídítky nezvládli. Stačí jen několik zatáček a ovládání vám rychle přejde do krve. Problém nepředstavuje ani jízda do kopce. Strmý sedlový úhel přímo vybízí ke šlapání, tlumič se pod vámi příliš nenoří, takže páčku lockoutu využijete leda při silové jízdě ze sedla. Ve výjezdech oceníte také široký rozsah kazety i precizní funkci řazení. Ve sjezdech naopak výkonné čtyřpístkové kotoučové brzdy, které bezmála čtyřiadvacet kilogramů těžké kolo vždy spolehlivě zastaví.

Nyní se již pojďme věnovat tomu, co dělá elektrokolo tím, čím doopravdy je. Elektromotor německé značky Bosch, zvláště pak nejvýše postavená jednotka Performance Line CX, k elektrokolu tohoto zaměření podle našeho názoru přímo dokonale sedí. Aby také ne, když už se ocitnete za řídítky vysokozdvihého endura, netoužíte po ničem jiném, než se královsky pobavit. Bosch na vás nic nehraje, svou silu jasně demonstruje už v prvním ze čtyř dostupných jízdních režimů, a v každém dalším přikládá pod kotel stále větší a větší polena. Výkon je k dispozici takřka okamžitě po prvním pootočení klikami a jeho nástup je, zejména ve vyšších jízdních režimech, místy až překvapivě razantní.

Velkou novinkou letošní sezony je jízdní režim označený jako eMTB, který se vzhledem k širokému rozsahu podpory skvěle hodí pro jízdu do kopce. Jeho výhoda spočívá v tom, že během stoupání nemusíte přepínat mezi jednotlivými režimy, ale můžete se plně soustředit pouze na výběr ideální stopy. Chytrá elektronika podle síly a stylu vašeho šlapání sama rozpozná, kolik výkonu v daném okamžiku potřebujete a naservíruje vám ho přímo až pod nos.

Pokud se ptáte, jaký má Overvolt dojezd, odkážeme vás na zkušební jízdu, kterou můžete podniknout u některého z dealerů. Ve hře je spousta proměnných, které nedokážeme zcela obsáhnout, a tak naše výsledky pokládejte pouze za orientační. Příkladem uveďme jednu z našich vyjížděk, při které jsme za využití prvního, druhého a výjimečně třetího jízdního režimu urazili přibližně 52 kilometrů s převýšením bezmála 1500 metrů. Sluší se podoktnout, že jsme se záměrně vyhýbali zpevněným cestám a kolo využívali v terénu, do kterého je určeno. Výsledek je to podle našeho názoru opravdu velmi slušný.

Verdikt

Lapierre Overvolt AM 700i je bezpochyby jedním z nejlepších elektrokol letošní sezony a dost možná také vůbec nejlepším elektrokolem, které se kdy v našem magazínu objevilo. Bezchybně integrovaná pohonná jednotka, účinný systém odpružení, propracovaná geometrie i pečlivý výběr komponentů daly vzniknout jedinečnému elektrokolu, které jen těžko hledá rovnocenného soupeře.